Öt vásárlási döntésben négy alkalommal az érzelmeink vezetnek bennünket. Sokszor észre sem vesszük. A márka neve, csomagolása, látványa, illata, ígérete és főleg kihagyhatatlan - egyszeri - megismételhetetlen ajánlata.
Black Friday, Cyber Monday, karácsonyi leárazás, szezon utáni leértékelés: úgyis veszek ajándékot, most vagy soha, én is éremlek jutalmat, megajándékozom magamat, erre tettem félre, ezt nem lehet otthagyni.
Van egy jelenség, ez a FOMO. Fear of missing out, vagyis az attól való félelem, hogy kimaradok valamiből. Valamiből, amiben mások benne vannak. Ha ők benne vannak és én nem, akkor szorongok mert izolálódom, egyedül vagyok. Kimaradok abból, hogy megbeszéljük mi volt, ki mit talált. Nem is az lesz a legfontosabb, hogy mennyit spóroltam vagy milyen ügyes voltam, hanem a közösségi élmény, a részvétel maga. Ez ami összeköt a többiekkel. Ettől vagyok egy közösség tagja. (Na, jó eltúlzom, nem ettől vagyok, de ettől is.)
A játék koreográfia szerint zajlik a vásárlók és eladók között. Van igény és van hozzá kínált kielégülés. Azt mondják, hiába a webshopok kínálata, az élményt személyesen a legjobb megélni, a vadászathoz hús-vér harc tartozik igazi tégla-üveg boltban. Fizikailag megélni, hogy én fogtam meg előbb, hogy én győztem a kötélhúzásban, igazi csata után. Hogy együtt voltunk ott és együtt éltük ezt meg. Az eseményre családok és baráti társaságok szerveződnek. Legyünk együtt az élményben. Kinek temperamentuma szerint.
Én - köszönöm szépen - már maradok a karosszék-vásárlók online táborában. Már nincs szükségem ekkora izgalomra, kényelmes lettem. Cserébe még egyszerűbb a pénzköltés. Virtuláis tömegekkel küzdök, nekem elég a ki-nyomta-meg-hamarabb-az-enter-t verseny. Ám legfőképpen magammal küzdök, melyik énem kerekedik felül? Ez viszont win-win helyzet: ha megveszem is én nyerek és akkor is ha legyőzöm-magam-és-megállom. Aztán persze jön a szánom-bánom, mert azt vettem meg, amit nem is kellett volna és arról mondtam le, ami most milyen jó lenne, de hát ez egy ilyen játék. A legtöbb döntésnek ez a sorsa, ami érzelmeken alapul. De születik örök szerelem is, ez kárpótol.
Az idei BF-re startégiával készülök. Először is régóta vásárlási-stop van én önuralom. Kiéheztetés folyik, hogy indokolt lehessen később a vad tánc. Aztán listát is írok arról, mire van szükségem. Persze semmire, de azért a lista megszületett. Ezzel próbálom elejét venni a felesleges meggondolatlanságoknak. Persze úgysem lehet megúszni az impulzus vásárlást, hiszen az is a játékhoz tartozik, hogy nem tudom előre, milyen helyzetet kell majd érzelmileg kezelni. Mi lesz a kihagyhatatlan ajánlat. És végül táblázatba szedtem össze, milyen weboldalakat keressek meg, nehogy elkerüljön egy hírlevél. Nehogy kimaradjak valamiből. Ez már túlzásnak tűnhet, miközben netto FOMO, nem?
Persze minden idegszálammal igyekszem elkerülni azt a helyzetet, amikor egyszer egy jóbarátunk rokona egy ölelésnyi karikásostorral tért haza, "mert annyira olcsó volt" ... De karácsony előtt erre is akad felmentés: majd ajándék lesz belőle.
És akkor mi van? Nem történik semmi rossz. Tényleg lehet belőle ajándék. Miért baj, ha mindenki jól jár, vevő és kereskedő is? Ilyenek vagyunk, erről is szól a karácsonyi szezon, forog a föld. Az is jó, ha kemények vagyunk és "nem dőlünk be mindenféle csábítsának és szigorúan a kell és a logika vezet minket" és az is, ha örömet lelünk valamiben. A lényeg egy kis önismeret, egy kis öruralom és utána indulhat a buli.
A világ még nem dől össze egy-két felesleges paletta vagy egy harmadik hidratáló krém miatt. Szeressük magunkat és ne legyen lelkiismeretfurdalásunk miatta.
Image Credit: www.huffingtonpost.com